שכונת-נווה-פנחס-שכונת-השומרונים-חולון

העיר חולון הינה מקום ריכוז הקהילה השומרונית השני בישראל (הראשון נמצא בהר גריזים) בה מתגוררים מחצית מהקהילה (כ- 400 נפש). השומרונים מתגוררים בחולון מזה כ- 50 שנה בשכונה הנקראת כיום נווה- פנחס. (ע"ש הכהן פנחס בן אברהם אחד מראשי הקהילה בחולון בעבר) הרחוב המרכזי בשכונה נקרא רחוב בן עמרם (ע"ש משה בן עמרם), גבולותיה הם הרחובות: המלאכה במזרח, מרבד הקסמים מעלות ועמוס.הבנייה בשכונה מתאפיינת בבתים נמוכים ובה שני בתי כנסת שומרוניים. 

השומרונים הגיעו לעיר חולון בזכות נשיאה השני של מדינת ישראל , יצחק בן צבי אשר חקר את עדות ישראל. בן צבי אשר פגש בתחילת המאה ה- 20 את אברהם בן מרחיב צדקה הצפרי ושמע ממנו את סיפורה של העדה אשר ריתקה ועניינה אותו. (לימים כתב בן צבי את הספר "השומרונים" בה הוא מספר את ההיסטוריה וסיפור הקהילה) בן צבי ראה את הצורך ההולך וגובר של העדה לחיות יחד ע"מ לשמר את המסורת שלהם (שכן באותה תקופה היו בני העדה מפוזרים בכל מדינת ישראל) והחליט כי הוא חייב לעזור לקהילה הקטנה והאהובה לא להתפזר ולאבד את המסורת המיוחדת שלה.

כתב YNET אסף קמר מבקר בשכונה השומרונית בחולון- ספטמבר 2016

בן צבי יצר קשר עם ראש עיריית חולון פנחס איילון ז"ל אשר הביע את נכונותו לעזור לקהילה והקצה לה שטח כל כ- 15 דונם במזרח העיר חולון. בשנת 1951 הוקמה השכונה השומרונית בחולון , בהתחלה חיו באוהלים ועם הזמן נבנו בתים חד קומתיים ולימים בתים רב קומתיים.

בשנת 1963 נחנך בשכונה בית הכנסת (במעמד בן צבי) והשכונה הלכה והתפתחה, כאשר בשנת 1981 נבנו בשכונה בתים רב קומתיים. כיום עם גידול הקהילה בעיר השומרונים בחולון גרים באזור שכונה נווה פנחס, מעלות ומרבד הקסמים.

דילוג לתוכן